20080611

'Bizden' bir yazar Nihat Genç ya da Edebiyat Dersleri


'Bizden' bir yazar Nihat Genç... Leman Dergisi'nde yazmış olduğu yazıları Edebiyat Dersleri kitabında toplayıp, bizlere karşılıksız sevdiği edebiyatını sunmuş. Gel gör ki haftada bir kendisinden yenilen tokatlar bile oldukça 'düşündürücü' olurken, toplu olarak hepsini ard arda yemek için kendi isteğimizle başına oturmak oldukça ürkütücüydü ilk defasında.


Hatta okudukça garip bir savaşa girmiştim. Hayatımda kendisine cevap veremeyeceğimi düşündüğüm nadir insanlardan biri olan Nihat Genç'e söylediği, zan altında bıraktığı, sövdüğü, haklı olarak tepki gösterdiği, çoklukla yerdiği, dokundurduğu, içini acıttığı, kötü hissettirdiği tüm o insanların, çoğunlukla da kendimin yerine koyup, 'ben olsam ne cevap verirdim' lere varan bir -hesaplaşma-, -karşılıklı kılıçları kuşanma hali- çok keyifliydi.
Karşımda bana, cevabıma cevap verecek bir Nihat Genç yoktu belki, ama 'sen kimsin'lere varacak, cevap bulamayınca verilebilecek o hazır cevaba bile karşılık olarak verdiği kendi kendini 'ayarında' ezen bir Nihat Genç vardı. Öncelikle kendini eleştiren insanların, eleştirme hakkının sonsuzluğunu öyle güzel yansıtıyordu ki, hayran olmamak elde değildi.


Ama okurken iki kez keşke dedim. Keşke dedim bu kitabın içerisinde toplamış olduğu yazıların tarihleri olsa idi.
Çoğunlukla dönemin devlet adamlarının isimleri değil, görevleriyle anıyor olması benim, kitabın yazılarının toplanma tarihini ilk basımını baz alarak tekrar tekrar aklıma getirmeme sebep oldu.(Şubat 2003) E o kadar da yorsun tabiiki dimi... Bir diğer keşkem ise, kitabın Türkçeye o kadar değer veren bir insanın elinden çıkmış olmasına rağmen, dizgiyi yapan yayınevinin (Cadde Yayınları!) Nihat Genç kadar yazım-iml
â kurallarına ehemmiyet vermiş olmamasıydı...


Çok az övdüğü yazarları tek tek not alıp, tanımaya çalışıyor olacağım aşik
âr. Hatta bir ara 'O kimseyi sevmez mi?' dediğimi anımsıyorum. Ama bir şeyi unutuyorum , o halkını seviyor ve bizden biri gibi bizim için bakıyor, bize anlatıyor 'olan biteni'. Dolayısı ile irdelediği her kişinin bize zararı var, bunu böyle gördükten sonra takdir etmenin ve okumanın bizim için bir kazanç olduğuna inanıyorum...

3 yorum:

  1. Nihat Gençi sadece Köpekleşmenin Tarihi isimli kitabından bilirim ve kısıtlı bilgime göre "aşırı açık,gerçekçi,katı yazan ve küfürlerden kaçmayan bir yazar"

    Bilemedim, bana fazla yakın gelemedi bir türlü

    YanıtlaSil
  2. Valla sevmeyeni çok, ben de bunu anladım. Ctesi Arkadaş Kitabevi'nde görünce karar vercem.

    YanıtlaSil
  3. ooo ...

    hayranıyım ben:)

    çok kıvrak bir zekası,var..

    YanıtlaSil