20220622

rüyalar - c.g.jung

“Ruhta sessizce olanları seyretmek çok değerlidir; en fazla ve en iyi şeyler de dışarıdan ve yukarıdan müdahale edilmediğinde olur. İnsan ruhunda olanlara o kadar saygı duyuyorum ki beceriksizce müdahalelerle onun sessiz işleyişini rahatsız etmekten ya da bozmaktan korktuğumu kabul ediyorum.”

Rüya gören ve bunu kıyısından sizinle paylaşan birine, rüyası hakkında yorumlamalar yapıldığında ya da sorular sorulduğunda çoğu kez reddeder. Rüya gören kişi, şimdi de bilinçli durumdayken o yorumu çoğunlukla kabul etmek istemeyecektir. Bu sebeple sadece etrafındakilerin derdine düşmeyen; kendi kendini de analiz edebilen zihinlerin işidir rüya yorumlamak bence. Kendi otomatizmine dair birçok referans noktası bulabileceğimiz gibi, çoğu kez anlamlandıramadığımız olaylar silsilesiyle de karşı karşıya kalabiliriz. Uyanır uyanmaz rüyayı unutmanın bile bize anlatmak istediği şeyler vardır… Bu sebeple uyanır uyanmaz yazmaya çalışmak sizi bir sonraki rüyanızı hatırlamaya yönlendirecek bir durumdur. Eskiden rüyalarımı kayıt altına alan biriydim. Bunun oldukça faydasını da gördüm. Şimdilerde yapamasam da Adorno’nun Rüya Kayıtları kitabındaki şu cümlenin beni hala çok etkilemiş olduğundan bahsedebilirim.
“Rüya, şakalarının kalitesi hakkında tasalanmaz. İyi espriler yapmak derdinde değildir; çünkü zaten herhangi bir şey yapmak istememektedir. Rüya yönelimsizdir; çünkü kendisi yönelimdir; bu nedenle rüyaların isabetli ya da isabetsiz olması söz konusu değildir.”
Tam da bu sebeple… Eğer herkesin uçtuğunu gördüğü rüya aynı anlama gelseydi, birimiz at ile bir diğerimiz uçakla diğeri ise kollarıyla uçtuğunu görüyorolmazdı. Kalıplaşmış rüya yorumlarını geçin. Kendinizi yorun… 
Bu kitabın ikinci yarısında da Jung şahsen tanımadığı birilerinin rüyalarını kendisi görmüş gibi yorumluyor. Çünkü tanımadığı birinin rüyasını yorumlamanın imkânsızlığına değiniyor. Her şeye rağmen yorumlarımızı salt bir gerçeklikle örtüştürmeniz imkânsızdır da diyor. Bilincin bir papağan gibi eğitilebileceğini, bilinçdışının ise kontrol edilemez bir yapısı olduğunu baştan kabul ederek sadece birazcık kapı aralamak için bile bu yorumlamalara girmeyi, bir ben çok gizemli bulmuyorumdur sanırım… Sırayla yorumladığı rüyalar bir süre sonra kitabın cazibesini birazcık yitirmesine sebep oluyor aslında. Rüyaları cidden hissetmekte zorlandım. Fakat bir noktada rüyaların analizini “nasıl” yapıyor olduğuna dair ipuçları alıyor olmak fikriyle okuduğumda heyecanımı tekrar kazandım. 
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder