Son Bakışta Aşk : Walter
Benjamin’den seçme yazılar kitabı Metiş Seçki dizisinden yayınlandığı
için dizi ve kitap isminden de anlaşılacağı üzere Benjamin’in birçok
farklı başlıkta toplanan görüşlerini bir araya getirmiş bir kitap.
Nurdan Gürbilek editörlüğünde bir araya gelen metinlere Walter
Benjamin’den daha evvel okumuş olduğum Tek Yön, Fotoğrafın Kısa Tarihi
kitapları ve Cogito (52) : Walter Benjamin sayısı sebebiyle aşina
olduğum ve çok sevdiğim metinleri ve yenilerini tekrar okumuş oldum.
Nurdan
Gürbilek’in sunuş metni oldukça kıymetliydi benim için. “ Birçok
bakımdan : Nesneleri soyutlamanın sağladığı imkanlarla değil, onları tek
tek tanıyarak, biriktirerek anlamaya çalışır. Bilgidense, bilgeliğe
düşkündür. Yazıyı ya da okumayı bir amaca ulaşmanın bir aracı olarak
değil, kendi başına bir deneyim olarak görür. Her yazısında kendisini
konusuna, önceki yargılarını neredeyse tümüyle unutacak kadar teslim
eder. Tutarlı bir sisteme ve kuramsal açıklığa ulaşmayı hedeflemektense,
düşüncesinin gergin, belirsiz uçlar arasında salınmasından bir şey
umar. Hakikati zihinsel bir bütünden çok, yıkıntılarda, eski sistemlerde
arta kalanda, kırık dökük parçalarda arar. Doğayı kültür tarihinin
parçası olarak değil, kültürü doğal tarihin bir parçası olarak görür.
Adorno, bu sonuncusunu tam da denemeciye özgü bir özellik olarak ele
alacaktır. “
Ah işte tam da böyle olmak benim yıllardır üzerine
gittiğim ve çok sevdiğim “amatör”lüğün doğası için nice anlamlar
içeriyor. Mükemmel ya da “olmuş” olandan ziyade olmakta olanın ve o
süreçteki türlü hata ve salınım özgürlüğünün insanı oluş içerisinde
anlamlandırmasını ve bunu kabul eden zihinleri çok etkileyici buluyorum.
Bu durum hangi hal içerisinde olursak olalım “eşitliği” de çok rahat
sağlıyor…
“Bugünlerde kimse becerisine fazla bel bağlamamalı. Gücün kaynağı doğaçlama…”
Doğal
tepkiler, heyecanla yapılan anlatımlar, içi dolu dolu bir merhaba demek
bile çoğu kez amatör görünen ama içerisinde türlü duygu geçişini açmaya
çalışan diyalektik bir durumdur. ..
Bu halleri gerçeküstücülük
bölümündeki söylemleriyle teyit eder Benjamin. “Sarhoşluğun gücünü
devrime kazanmak – işte tüm kitapları ve çabalarıyla gerçeküstücülük
bunun peşindedir. En özgün görevinin bu olduğunu söyleyebilir. Her
devrimci eylemin içinde bir kendinden geçme öğesi olduğunu bilmek onlara
yetmez. Bu öğe, anarşik olanla özdeştir. Ama yalnızca bunu vurgulamak,
yöntemli ve disiplinli bir devrim hazırlığını, tümüyle alıştırma ve
peşin devrim kutlamaları arasında salınan bir pratik karşısında arka
plana iter. Sarhoşluğun doğasının yetersiz, diyalektik olmayan bir
biçimde kavranması da buna eklenir. En şaşkın haldeki şairin, ressamın,
şaşıranın tepkisi olarak sanatın estetiği, bazı tehlikeli romantik
önyargılara saplanır. Gizli gerçeküstücü, düşsel yetenek ve olgularla
ilgili ciddi bir araştırma, romantik bir kafanın hiçbir zaman
kabullenemeyeceği diyalektik bir örgüyle mümkündür ancak. Abartılı bir
duygusallık ve bağnazlıkla esrarengiz olanın esrarını vurgulamak bizi
bir yere götürmez. Esrarı ancak gündelik hayat içinde bulduğumuzda, yani
gündelik olanı anlaşılmaz, anlaşılmazı da gündelik olarak gören
diyalektik bir bakış sayesinde anlayabiliriz."
20220607
Son Bakışta Aşk - Walter Benjamin
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder